Επικίνδυνο το F-35 για τον Καναδά, λέει κορυφαίος καθηγητής!

Lockheed Martin F-35 Lightning II Canada mock-upΠαρότι απέχουμε ίσως και ώρες από την δημοσιοποίηση της μελέτης που έχει παραγγείλει η κυβέρνηση του Καναδά για το μέλλον του στόλου των μαχητικών της, ώστε να διαπιστωθεί εάν
θα προκριθεί διεθνής διαγωνισμός ή η απευθείας επιλογή του αμερικανικού F-35 Lightning II της Lockheed Martin, έρχεται μια ακόμη μελέτη από καταξιωμένο επιστήμονα για να δημιουργήσει εκ νέου αναστάτωση για το κατά πόσον η επιλογή του F-35 είναι η σωστή.
Πρόκειται για τον ακαδημαϊκό Μάικλ Μπάιερς, κορυφαίος επιστήμονας στον Καναδά σε θέματα διεθνούς πολιτικής και διεθνούς δικαίου, κάτοχος της ομώνυμης έδρας στο παγκοσμίου φήμης καναδέζικο πανεπιστήμιο της Βρετανικής Κολομβίας (British Columbia), ο οποίος διατύπωσε την αντίθεσή του, στηριγμένος σε ένα μόνο επιχείρημα.
Τίτλος της έκθεσης που έδωσε στη δημοσιότητα και αποκαλύφθηκε από την εφημερίδα «Toronto Star», ήταν «One Dead Pilot. Single Engine F-35s a Bad Choice for Canada's Arctic» (Ένας νεκρός πιλότος. Το μονοκινητήριο F-35 μια κακή επιλογή για την Αρκτική του Καναδά). Η έκθεση – μελέτη προετοιμάστηκε για λογαριασμό του «Καναδικού Κέντρου Εναλλακτικών Πολιτικών» (Canadian Centre for Policy Alternatives).
Το επιχείρημα του καθηγητή επικεντρώνει στο ότι το αμερικανικό μαχητικό είναι μονοκινητήριο, σε συνδυασμό με την κάκιστη όπως φαίνεται κατάσταση στη χώρα στον τομέα έρευνας και διάσωσης. Ο καθηγητής υποστηρίζει, ότι πρόκειται για μεγάλο μειονέκτημα λόγω της γεωγραφικής διαμόρφωσης του Καναδά.
Εάν συμβεί κάτι στον μοναδικό κινητήρα, τόσο οι περιοχές της Αρκτικής όσο και οι αφιλόξενες εκτάσεις του βορείου Καναδά, θα συνεπάγονται ότι ο πιλότος θα έχει μόλις λίγες ώρες επιβίωσης, ακόμα κι αν επιβιώσει εγκαταλείποντας με επιτυχία το μαχητικό προτού αυτό συντριβεί. Η επιλογή του συγκεκριμένου μαχητικού, υποστήριξε ο καθηγητής, ισοδυναμεί με τη θυσία Καναδών πιλότων, αφού περιστατικά με τους κινητήρες πάντα θα συμβαίνουν.
Ο αντίλογος έρχεται από την ίδια την κατασκευάστρια Lockheed Martin, που απορρίπτει το επιχείρημα συλλήβδην, αντιτείνοντας ότι ο συγκεκριμένος κινητήρας είναι ο τελειότερος τεχνολογικά και ισχυρότερος που έχει ποτέ κατασκευαστεί για μαχητικό αεροσκάφος.
Και οι ΗΠΑ, σημειώνει η LM, μέσω προσώπων που εμπλέκονται στο πρόγραμμα του μαχητικού, θα αξιοποιεί μία από τις εκδόσεις του μαχητικού από αεροπλανοφόρα, άρα τα F-35 θα κληθούν να επιχειρήσουν σε παρόμοια ή και χειρότερα περιβάλλοντα από αυτά του Καναδά. Τα ίδια ισχύουν για την Ολλανδία, τη Νορβηγία, τη Δανία, την Ιαπωνία, που επίσης θα προμηθευτούν το μαχητικό.
Κάπου εδώ αρχίζουν όμως τα πυρά στην LM από το εσωτερικό των ΗΠΑ και συγκεκριμένα από την ανταγωνίστρια Boeing! Όπως αναφέρθηκε ως αντεπιχείρημα, μπορεί ο κινητήρας να είναι θαυμάσιος, όμως ακόμα και ο κορυφαίος κινητήρας δεν μπορεί να αντιδράσει στην πιο κοινή απειλή για τα αεροσκάφη, την εισρόφηση πτηνού ή πτηνών!
Τα στατιστικά στοιχεία, αναφέρει η Boeing, αφορούν μόνο μηχανικές αιτίες που οδήγησαν κινητήρα σε κράτημα και απώλεια ώσης, ή πλήρες σταμάτημα της λειτουργίας του, με καταστροφικά αποτελέσματα... Ο καθηγητής Μπάιερς παραθέτει επ' αυτού το παράδειγμα του αμερικανικού μονοκινητήριου CF-104 Starfighter που πετούσε από το 1961 και για περισσότερα από 20 χρόνια.
Τα 110 από τα 239 αεροσκάφη απωλέσθηκαν με το 25% των ατυχημάτων να οφείλεται σε πουλιά. Αναφέρει όμως και το πολύ επιτυχημένο – τουλάχιστον εμπορικά – μαχητικό F-16. Από το 1979, τα 279 από περίπου 1.300 μαχητικά έχουν συντριβεί, με 76-166 ατυχήματα να οφείλονται στην ίδια αιτία (τα στοιχεία που χρησιμοποιεί μας προκαλούν κάποιες αμφιβολίες για την ακρίβειά τους).
Εν κατακλείδι, το τελικό επιχείρημα των αντιπάλων του F-35, διότι ας μην έχουμε αμφιβολία ότι περί εμπορικού πολέμου πρόκειται, παραθέτουν σαν στοιχείο την εμπειρία της ίδιας της καναδέζικης Αεροπορίας. Από το 1988 μέχρι το 2012, κράτημα ή/και σβήσιμο κινητήρα καταγράφηκε 228 φορές στον στόλο των δικινητήριων μαχητικών CF-18 Hornet της Boeing.
Το υπονοούμενο είναι σαφές, ότι ο δεύτερος κινητήρας απέτρεψε τη συντριβή στην πλειοψηφία αν όχι σε όλες τις περιπτώσεις. Άρα, πάλι για δικινητήριο οφείλει να πάει ο Καναδάς...
(defence-point)