Ηφαιστειακή τέφρα ταξίδεψε χιλιάδες χιλιόμετρα!

Ευθεία απειλή για την αεροπλοΐα, με τη μορφή νεφών ηφαιστειακής τέφρας, μεγαλύτερης κλίμακας από την έκρηξη του ηφαιστείου..
Εϊγιαφιαλαγιόκουλ στην Ισλανδία πριν από τέσσερα χρόνια, εντόπισαν επιστήμονες του Πανεπιστημίου του Μπέλφαστ στη Βόρεια Ιρλανδία.

Την εκτίμησή της βάσισε η ομάδα ερευνητών σε μελέτη τους, που έδειξε ότι ηφαιστειακή τέφρα ταξίδεψε στο παρελθόν από την Αλάσκα στη Βόρεια Ιρλανδία, ανατρέποντας τις μέχρι στιγμής πεποιθήσεις ότι η τέφρα δεν ταξιδεύει σε μεγάλες αποστάσεις ή πάνω από μεγάλα υδάτινα σώματα όπως ο Ατλαντικός.

Η ομάδα του δρος Πάιν-Οντόνελ, όμως, ανακάλυψε ίχνη τέφρας από την έκρηξη του ηφαιστείου του όρους Μπόνα-Τσόρτσιλ στην Αλάσκα το 847 μ.Χ. Χάρη στη μέθοδο των «χημικών αποτυπωμάτων», η ομάδα πιστοποίησε ότι η τέφρα της Αλάσκας σκέπασε τμήματα της Ιρλανδίας, της Νορβηγίας, της Γροιλανδίας και της Γερμανίας στα μέσα του 9ου αιώνα. Μέχρι σήμερα, γεωλόγοι σε όλη την Ευρώπη πίστευαν ότι το συγκεκριμένο είδος τέφρας, γνωστό ως «στάχτη του ποταμού Ουάιτ», είχε προέλθει από ισλανδικό ηφαίστειο, η συνηθέστερη πηγή τέφρας στην Ευρώπη, όπως επισημαίνει σε χθεσινό άρθρο της η βρετανική «Daily Telegraph».

Το 2010, η έκρηξη του ηφαιστείου Εϊγιαφιαλαγιόκουλ στην Ισλανδία και ο τεράστιος όγκος τέφρας που εκτόξευσε, προκάλεσαν πραγματικό έμφραγμα στην αεροπλοΐα, ακυρώνοντας 100.000 διεθνείς πτήσεις, με κόστος 3 δισ. ευρώ για τις ήδη δαμαζόμενες αεροπορικές εταιρείες.

Τα ηφαίστεια, όπως το Μπόνα-Τσόρτσιλ της Αλάσκας, όμως, θεωρούνται πολύ πιο ασταθή από αυτά της Ισλανδίας, ενώ οι εκρήξεις τους παρουσιάζουν σχετική περιοδικότητα καθώς σημειώνονται κάθε 100 χρόνια.

«Αν το Μπόνα-Τσόρτσιλ ενεργοποιηθεί τώρα, πράγμα όχι απίθανο, οι επιπτώσεις για τις αεροπορικές μετακινήσεις θα είναι δραματικές. Η περιοχή εξάπλωσης της τέφρας σε μια τέτοια περίπτωση θα είναι γιγάντια, όπως και τα προβλήματα που θα προκληθούν», λέει ο επικεφαλής της μελέτης, δρ Πάιν-Οντόνελ.

Ειδικός αισθητήρας

Την περασμένη εβδομάδα, οι Βρετανικές Αερογραμμές τοποθέτησαν ειδικό αισθητήρα στα Boeing 747, ικανή να «οσμιστεί» ακόμη και μικρά ίχνη ηφαιστειακής τέφρας στην ατμόσφαιρα. Η συσκευή, που ονομάσθηκε «Ζευς», έχει την ικανότητα να συγκεντρώνει δεδομένα, τα οποία μεταδίδει στη βρετανική μετεωρολογική υπηρεσία για ανάλυση.

Ο επικεφαλής πτητικών υπηρεσιών της ΒΑ, κυβερνήτης Ντιν Πλαμπ, λέει: «Το σύστημα «Ζευς» έχει την ικανότητα να μας προσφέρει σαφή εικόνα της κατανομής ηφαιστειακής τέφρας, δίνοντας έτσι τη δυνατότητα στις αρμόδιες αρχές να λαμβάνουν ταχείες και αξιόπιστες αποφάσεις σε κάθε μελλοντική ηφαιστειακή έκρηξη». Το «Ζευς» πέταξε ήδη για ένα χρόνο στο ειδικό ερευνητικό αεροσκάφος της μετεωρολογικής υπηρεσίας της Βρετανίας, με άριστα αποτελέσματα.