MENU

Η αεροπορική τραγωδία του Λόκερμπι (21 Δεκεμβρίου 1988)

Τετάρτη 21 Δεκεμβρίου 1988.Το Boeing 747 “Jumbo Jet” Clipper Maid of the Seas της πτήσης
103 της Pan American έχει απογειωθεί από το Χίθροου στις 6 και 25 το απόγευμα και πετάει ανεβαίνοντας στα 33000 πόδια επάνω από το Λόκερμπι της Σκωτίας.
Στις 7 και 3 λεπτά, το στίγμα του αεροσκάφους χάνεται από τα ραντάρ, καθώς μια βόμβα διέλυσε την άτρακτο και το Jumbo συνετρίβη στην σκωτική κωμόπολη, παρασύροντας στο θάνατο 243 επιβάτες, 16 μέλη του πληρώματος και 11 κατοίκους του Λόκερμπι.
Αν και δεν ήταν η πολυπληθέστερη αεροπορική τραγωδία, ωστόσο ήταν εκείνη που έμεινε χαραγμένη πιο έντονα στη μνήμη, καθώς οι περισσότεροι από τους επιβάτες ήσαν Αμερικανοί που επέστρεφαν στην πατρίδα τους για τις ημέρες των Χριστουγέννων.
Το FBI άρχισε αμέσως έρευνες για την υπόθεση, με τη συνδρομή και άλλων αστυνομικών υπηρεσιών που είχαν σχέση με την υπόθεση. Μια από αυτές ήταν και η γερμανική μυστική υπηρεσία DGD.
Όπως αποκαλύφθηκε μετά από 3 χρόνια εντατικών ερευνών, την επίθεση στο Boeing 747 είχε διατάξει προσωπικά ο ίδιος ο Μουαμάρ Γκαντάφι και είχε εκτελέσει ένας από τους πράκτορες της Λιβύης, ειδικός σε βομβιστικές επιθέσεις Αμντελμπασέτ Αλ Μεγκράχι, που στη συνέχεια συνελήφθη, δικάστηκε και φυλακίστηκε, για να αποφυλακιστεί το 2009 πάσχοντας από καρκίνο του προστάτη. Ο Μεγκράχι πέθανε τελικά το Μάιο του 2012 εξαιτίας της ασθένειάς του.
Πολλές υπήρξαν οι θεωρίες και εικασίες που σχετίστηκαν με την επίθεση αυτή. Κάποιοι τη συσχέτισαν με την πτήση του ρατσιστή προέδρου της Νότιας Αφρικής Πίτερ Μπότα για τη Ν. Υόρκη, ο οποίος ωστόσο επέλεξε να πετάξει με άλλη πτήση. Άλλοι έκαναν λόγο για αντεκδίκηση εξαιτίας ενός ιρανικού αεροπλάνου Airbus A300B2-203 της Iran Air που είχε χτυπηθεί από αμερικανικό πύραυλο στα Στενά του Ορμούζ λίγους μήνες νωρίτερα.
Ωστόσο πιστεύεται πως η βόμβα που ήταν ρυθμισμένη να εκραγεί με ειδικό μηχανισμό, όταν το αεροπλάνο ξεπερνούσε τα 30000 πόδια, είχε τοποθετηθεί σε αεροσκάφος Boeing 727 των Λιβυκών Αερογραμμών και είχε πετάξει στη Φρανκφούρτη, όπου πέρασε στις αποσκευές του Clipper Maid of the Seas.
Καθώς η πτήση από Μάλτα για Φρανκφούρτη και από εκεί για Χίθροου είναι μικρής εμβέλειας, τα αεροπλάνα δεν πετούν σε ύψος μεγαλύτερο από 10000 πόδια. Όταν όμως το Jumbo Jet της Pan American επιχείρησε να πιάσει τα 30000 πόδια για να πραγματοποιήσει την υπερατλαντική του πτήση, η βόμβα εξερράγη…
Οκτώ λεπτά πριν από την έκρηξη, στις 18:56, το αεροπλάνο έδωσε στίγμα 40 χιλιόμετρα βόρεια του Μάντσεστερ, ενώ για τελευταία φορά παρατηρήθηκε όταν σταθεροποιήθηκε στον υπερατλαντικό αεροδιάδρομο επάνω από τα Μίντλαντς της Σκωτίας.
Η έκρηξη που έγινε στην αποθήκη εμπορευμάτων, στην «κοιλιά» του αεροσκάφους, κάτω ακριβώς από το διώροφο τμήμα του, διέλυσε ακαριαία την άτρακτο και σκόρπισε τα κομμάτια τους σε ακτίνα αρκετών χιλιομέτρων. Το κυρίως τμήμα του ωστόσο, μαζί με τη δεξαμενή καυσίμων, έπεσε στην κωμόπολη Λόκερμπι, παρασύροντας στο θάνατο 11 κατοίκους, οι οποίοι θα μπορούσαν να είναι περισσότεροι, αν το περιστατικό είχε συμβεί 1 μόλις ώρα αργότερα…
Οι συντονισμένες έρευνες του FBI και άλλων αστυνομικών αρχών, κατέληξαν στο ότι ο ίδιος ο Μουαμάρ Γκαντάφι είχε δώσει την εντολή για τη βομβιστική επίθεση στο αεροσκάφος.
Ο τελευταίος, αν και στη συνέχεια παραδέχτηκε ανάμειξη Λίβυων πρακτόρων, αποποιήθηκε την ευθύνη για την έκρηξη στο Clipper Maid of the Seas. Ο Μεγκράχι πέθανε το 2012 χωρίς να προλάβει να γράψει τα «απομνημονεύματά» του, κι έτσι ίσως δεν μάθουμε ποτέ τα πραγματικά αίτια και τις συνθήκες της επίθεσης…
enviro.gr