Η ένταση στις σχέσεις της Ρωσίας και της Τουρκίας, με φόντο την κατάρριψη από τους Τούρκους ρωσικού βομβαρδιστικού στη Συρία,
κοντά στα σύνορα με την Τουρκία, άνοιξε την συζήτηση της ελεύθερης διόδου των πλοίων από τα στενά του Βοσπόρου.
Σύμφωνα με Ρώσους αναλυτές, ο αποκλεισμός των στενών από τους Τούρκους είναι αντίθετος στο διεθνές δίκαιο και την συνθήκη του Μοντρέ, που καθορίζει το καθεστώς που επικρατεί στα Στενά του Βοσπόρου, βασικό πέρασμα των ρωσικών πλοίων από την Μαύρη Θάλασσα προς την Μεσόγειο.
Το πέρασμα πλοίων από τον Βόσπορο πρέπει, βάσει της Συνθήκης που υπογράφτηκε το 1936 να είναι ελεύθερη για όλα τα πλοία, τόσο κατά την διάρκεια της μέρας, όσο και κατά την διάρκεια της νύχτας, για κάθε είδους φορτίο.
Στα πολεμικά πλοία ισχύει το καθεστώς της ελεύθερη διέλευσης, αρκεί να μην συνοδεύονται πάνω από δύο πλοία την φορά.
Μετά τον 2ο Π.Π. η Άγκυρα προσπάθησε να πάρει τον έλεγχο των στενών το 1982, όπου και μετά την αντίδραση των γειτονικών χωρών υποχώρησε.
Σύμφωνα με τον Dr. Ανδρέα Γερολυμάτο, του Κέντρου Ελληνικών Σπουδών του Καναδά, η Συνθήκη του Μοντρέ και οι καλές σχέσεις της Τουρκίας με την Βρετανία και τις ΗΠΑ έδωσαν στην χώρα την δυνατότητα ελέγχου των Στενών.
Το 1994, η Τουρκία άλλαξε το νομικό καθεστώς και τις συνθήκες διελεύσεις, προσθέτοντας κάποιες νέες οδηγίες αναφορικά με την διέλευση ξένων πλοίων.
Όπως έγραψε ο Alexander Vasiliev της Ρωσικής Ακαδημίας Επιστημών, η Άγκυρα προσπαθεί να επιβάλει έλεγχο στην διέλευση ρωσικών τάνκερ από τα στενά.
Σύμφωνα με το ρωσικό Υπουργείο Μεταφορών το 2013 πέρασαν από τα στενά 74.300 πλοία ενώ το 2015 το πέρασμα πλοίων από την Αζοφική στην Μαύρη Θάλασσα αυξηθηκε κατά 5,2%.
κοντά στα σύνορα με την Τουρκία, άνοιξε την συζήτηση της ελεύθερης διόδου των πλοίων από τα στενά του Βοσπόρου.
Σύμφωνα με Ρώσους αναλυτές, ο αποκλεισμός των στενών από τους Τούρκους είναι αντίθετος στο διεθνές δίκαιο και την συνθήκη του Μοντρέ, που καθορίζει το καθεστώς που επικρατεί στα Στενά του Βοσπόρου, βασικό πέρασμα των ρωσικών πλοίων από την Μαύρη Θάλασσα προς την Μεσόγειο.
Το πέρασμα πλοίων από τον Βόσπορο πρέπει, βάσει της Συνθήκης που υπογράφτηκε το 1936 να είναι ελεύθερη για όλα τα πλοία, τόσο κατά την διάρκεια της μέρας, όσο και κατά την διάρκεια της νύχτας, για κάθε είδους φορτίο.
Μετά τον 2ο Π.Π. η Άγκυρα προσπάθησε να πάρει τον έλεγχο των στενών το 1982, όπου και μετά την αντίδραση των γειτονικών χωρών υποχώρησε.
Σύμφωνα με τον Dr. Ανδρέα Γερολυμάτο, του Κέντρου Ελληνικών Σπουδών του Καναδά, η Συνθήκη του Μοντρέ και οι καλές σχέσεις της Τουρκίας με την Βρετανία και τις ΗΠΑ έδωσαν στην χώρα την δυνατότητα ελέγχου των Στενών.
Το 1994, η Τουρκία άλλαξε το νομικό καθεστώς και τις συνθήκες διελεύσεις, προσθέτοντας κάποιες νέες οδηγίες αναφορικά με την διέλευση ξένων πλοίων.
Όπως έγραψε ο Alexander Vasiliev της Ρωσικής Ακαδημίας Επιστημών, η Άγκυρα προσπαθεί να επιβάλει έλεγχο στην διέλευση ρωσικών τάνκερ από τα στενά.
Σύμφωνα με το ρωσικό Υπουργείο Μεταφορών το 2013 πέρασαν από τα στενά 74.300 πλοία ενώ το 2015 το πέρασμα πλοίων από την Αζοφική στην Μαύρη Θάλασσα αυξηθηκε κατά 5,2%.
newmoney