MENU

Το ...τερμάτισαν,ούτε στα βάθη της Αφρικής δεν γίνονται αυτά!!! Φορολογική ενημερότητα μόνο με υποχρεωτική παρακράτηση χρημάτων, χρωστάς δε χρωστάς!

Η εφορία θα στήνει «μπλόκο» σε όσους ζητούν την έκδοση αποδεικτικού φορολογικής ενημερότητας για να μεταβιβάσουν ακίνητο ή για να εισπράξουν χρήματα από το δημόσιο Διαβάστε παραδείγματα

Εντολή στους εφοριακούς να «αρπάζουν​»​ τα χρήματα πριν τα αγγίξει ο φορολογούμενος, ακόμα και αν δεν έχει καν ληξιπρόθεσμα χρέη στο δημόσιο, πληρώνει κανονικά τις δόσεις του ή πριν καν εκπνεύσει η διορία να πληρώσει τους τρέχοντες φόρους του, δίνει η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων.

Με νέες οδηγίες που εξέδωσε χθες ο κ. Γιώργος Πιτσιλής, για να εφαρμόζονται ομοιόμορφα από όλες τις ΔΟΥ νόμοι και διατάξεις που ήδη ισχύουν, όποιος ζητά αποδεικτικό φορολογικής ενημερότητος θα πρέπει να είναι καλά προετοιμασμένος για το τι θα αντιμετωπίσει όταν πάει στην εφορία.

Η εφορία θα στήνει «μπλόκο» σε όσους ζητούν την έκδοση αποδεικτικού φορολογικής ενημερότητας για να μεταβιβάσουν ακίνητο ή για να εισπράξουν χρήματα από το δημόσιο. Δεν εξαιρούνται όσοι έχουν να εισπράξουν εφάπαξ, κοινωνικές παροχές ή αμοιβές για εκτέλεση έργου. Η έκδοση ενημερότητας συνοδεύεται και από παρακράτηση του 10% ή και έως και του 100% του ποσού που περιμένει να εισπράξει από το Κράτος.

Από το υπουργείο Οικονομικών διευκρίνιζαν πως «δεν εμποδίζει την χορήγηση αποδεικτικού ενημερότητος, η ύπαρξη μη ληξιπρόθεσμων οφειλών, εκτός εάν συντρέχουν οι προϋποθέσεις περί διενέργειας υποχρεωτικού συμψηφισμού».


Η εγκύκλιος Πιτσιλή (ΠΟΛ 1141/2016) καλύπτει τις εξής περιπτώσεις:

- ανεξαρτήτως ποσού που θέλει να εισπράξει κάποιος από το Δημόσιο (ακόμα και αν πρόκειται για ποσά κάτω από 1.500 ευρώ για τα οποία δεν απαιτείται να προσκομίσει αποδεικτικό ενημερότητας) πριν οι υπηρεσίες πρέπει πριν προβούν στην εξόφληση των τίτλων πληρωμής, να ελέγχουν αν χρωστάει στην εφορία, να γίνεται αυτόματος συμψηφισμός και να παρακρατούν την οφειλή του αυτή.

- αν το αποδεικτικό ενημερότητας ζητείται για είσπραξη χρημάτων από φορείς της Κεντρικής Διοίκησης (υπουργεία κλπ) το συνολικό ποσοστό παρακράτησης είναι υποχρεωτικά 100% επί της είσπραξης και μέχρι του ύψους των βεβαιωμένων προς στη Φορολογική Διοίκηση οφειλών του δικαιούχου των απαιτήσεων κατά του Δημοσίου, ακόμα και αν δεν έχουν καταστεί ληξιπρόθερμα ή τελούν σε καθεστώς αναστολής είσπραξης.

- αν υφίστανται βεβαιωμένα ληξιπρόθεσμα χρέη που έχουν υπαχθεί σε ρύθμιση τμηματικής καταβολής, για να χορηγείται αποδεικτικό ενημερότητας τίθεται υποχρεωτικά ο όρος της παρακράτησης. Η παρακράτηση μπορεί να φτάνει και το 100% των ληξιπροθέσμων οφειλών. Ωστόσο, τυχόν μη ληξιπρόθεσμη οφειλή που τελεί σε ρύθμιση τμηματικής καταβολής δεν συμπεριλαμβάνεται σε τυχόν παρακράτηση επί του αποδεικτικού. Ο οφειλέτης πάντως μπορεί να ζητήσει –για να ξεμπερδεύει – και οι βεβαιωμένες ληξιπρόθεσμες οφειλές σε καθεστώς αναστολής είσπραξης να παρακρατηθούν.

- ακόμα αν κάποιος απλώς έχει μία βεβαιωμένη οφειλή (όχι ληξιπρόθεσμη δηλαδή) ύψους 30 ευρώ και άνω, και ζητήσει αποδεικτικό ενημερότητας για μεταβίβαση ακινήτου, υποχρεώνεται να αναγράψει στην αίτηση και για ποιο συγκεκριμένο ακίνητο πρόκειται (αριθμός ταυτότητας ακινήτου - ΑΤΑΚ) ή, ή αν πρόκειται να εισπράξει χρήματα, να αναφέρει στοιχεία που να ταυτοποιούν αυτόν, την οφειλή του και τον φορέα που του τα χρωστάει. Φορολογική ενημερότητα «εν λευκώ» δεν θα παίρνει.


Παραδείγματα

Στην εγκύκλιο παρατίθενται και παραδείγματα ποσοστού παρακράτησης κατά την έκδοση αποδεικτικού για είσπραξη χρημάτων από φορείς του Δημοσίου πλην Κεντρικής Διοίκησης που αφορά σε οφειλέτες που τηρούν ρύθμιση τμηματικής καταβολής και είναι ενήμεροι σ' αυτή και πληρούνται οι λοιπές προϋποθέσεις χορήγησης αυτού, αλλά και κατά τη μεταβίβαση ακινήτου.

Στην πρώτη περίπτωση, ο αιτών το αποδεικτικό έχει απαίτηση είσπραξης ύψους 7.000 ευρώ από φορείς Δημοσίου πλην Κεντρικής Διοίκησης και βεβαιωμένες εναπομείνασες ρυθμισμένες ληξιπρόθεσμες οφειλές ύψους 3.000 ευρώ με εναπομένουσες 10 δόσεις ρύθμισης που έπονται από την ημερομηνία κατάθεσης της αίτησης. Έχει παράλληλα περιοδικές απαιτήσεις από φορείς του Δημοσίου πλην Κεντρικής Διοίκησης.

Σε αυτή την περίπτωση το κατώτατο όριο παρακράτησης είναι 10% επί του εισπραττόμενου ποσού, το οποίο πρέπει να καλύψει τουλάχιστον τρεις δόσεις της ρύθμισης που έπονται από την ημερομηνία κατάθεσης της αίτησης, δηλαδή στην ανωτέρω περίπτωση, το κατώτατο ποσό παρακράτησης αναπροσαρμόζεται από 700 ευρώ σε 900 ευρώ. Τον επόμενο μήνα που θα αιτηθεί ο οφειλέτης αποδεικτικό ενημερότητας για είσπραξη χρημάτων από φορέα του ευρύτερου Δημοσίου, το κατώτατο δυνητικά όριο παρακράτησης είναι το 10%, με την προϋπόθεση ότι καλύπτεται τουλάχιστον μία επιπλέον δόση ρύθμισης εφόσον οι υπόλοιπες δύο από την ημερομηνία κατάθεσης της αίτησης έχουν ήδη αποδοθεί/πιστωθεί από την προηγούμενη παρακράτηση και επιπλέον στοιχειοθετείται η ύπαρξη μίας ακόμη απαίτησης (αξιόλογης σε σχέση με την οφειλή) για την οποία απαιτείται η προσκόμιση αποδεικτικού ενημερότητας.


Στην περίπτωση ποσοστού παρακράτησης κατά την έκδοση αποδεικτικού για μεταβίβαση ακίνητου ή σύσταση εμπράγματου δικαιώματος επ' αυτού, που αφορά σε οφειλέτες που τηρούν ρύθμιση τμηματικής καταβολής, είναι ενήμεροι σ' αυτή και πληρούνται οι λοιπές προϋποθέσεις χορήγησης αυτού, η ΓΓΔΕ παραθέτει το εξής παράδειγμα:

·Ο αιτών έχει βεβαιωμένες ρυθμισμένες ληξιπρόθεσμες οφειλές ύψους 13.000 ευρώ.

·Η αντικειμενική αξία του ακινήτου είναι 12.000 ευρώ και το τίμημα ανέρχεται στο ποσό των 10.000 ευρώ. Το 70% του τιμήματος είναι 7.000 ευρώ και το 70% της αντικειμενικής αξίας είναι 8.400 ευρώ. Συνεπώς, εν προκειμένω, τα όρια των ποσοστών παρακράτησης (ήτοι από 70% έως 100%) επί του τιμήματος, όχι όμως σε αξία μικρότερης της αντικειμενικής, υπολογίζονται από 8.400 ευρώ έως 10.000 ευρώ.

·Στην περίπτωση που είναι διασφαλισμένη η είσπραξη της οφειλής, τα όρια των ποσοστών παρακράτησης (ήτοι από 50% έως 100%) επί του τιμήματος όχι όμως σε αξία μικρότερης της αντικειμενικής, υπολογίζονται από 6.000 ευρώ έως 10.000 ευρώ.

protothema