Του Χάρη Φλουδόπουλου,Στη διάρκεια της κρίσης, ένας από τους κλάδους που δέχθηκαν σοβαρά χτυπήματα ήταν η αγορά καυσίμων, καθώς ο συνδυασμός των μεγάλων αυξήσεων στη φορολογία της βενζίνης
και της μείωσης του διαθέσιμου εισοδήματος, οδήγησε σε σημαντική συρρίκνωση των πωλήσεων. Ωστόσο από το 2014 και μετά η υποχώρηση διεθνώς της τιμής του πετρελαίου, απορρόφησε ένα μέρος των αυξήσεων, με αποτέλεσμα η αγορά να εμφανίσει σημάδια ισορροπίας.
Φέτος ωστόσο, στο πρώτο εξάμηνο σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στατιστικά στοιχεία, η αγορά δέχεται εκ νέου πιέσεις και οι πωλήσεις των καυσίμων κίνησης καταγράφουν αξιοσημείωτη υποχώρηση της τάξης του 4%. Και βέβαια για το γεγονός ότι οι Έλληνες δείχνουν εκ νέου να εγκαταλείπουν τα ΙΧ τους, σημαντικό ρόλο έχει διαδραματίσει η διακύμανση των τιμών.
Ειδικότερα, από τις αρχές του έτους παρατηρείται αξιοσημείωτη αύξηση στις τιμές των καυσίμων κίνησης, τόσο στη βενζίνη όσο και στο πετρέλαιο κίνησης. Ειδικά για το diesel η αύξηση πλησιάζει στο 30% όταν αντίστοιχα οι τιμές της βενζίνης έχουν αυξηθεί πάνω από 10%.
Οι επιβαρύνσεις αυτές στις τιμές πώλησης λογικό ήταν να αποτυπωθούν στην εικόνα της αγοράς ως προς τις πωλήσεις καυσίμων κίνησης.
Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι τα τελευταία χρόνια καταγράφεται σταθερή υποχώρηση στις πωλήσεις βενζίνης και ταυτόχρονη αύξηση στις πωλήσεις πετρελαίου κίνησης. Στη βενζίνη η ίδια τάση συνεχίστηκε και φέτος καθώς στο πρώτο εξάμηνο χάθηκαν πωλήσεις της τάξης των 56 χιλιάδων κυβικών (περίπου 4%) συγκριτικά με πέρυσι (1.482.933 κυβικά έναντι 1.538.829 κυβικά το 2016).
Εκείνο που άλλαξε φέτος ήταν οι πωλήσεις του diesel που φαίνεται ότι -τουλάχιστον για το πρώτο μισό του 2017- εξάντλησαν την ανοδική τους δυναμική. Έτσι στους πρώτους έξι μήνες του έτους οι πωλήσεις πετρελαίου κίνησης παρέμειναν σταθερές σε σχέση με πέρυσι το ίδιο διάστημα (1.430.329 κυβικά φέτος έναντι 1.428.549 κυβικά πέρυσι).
Εδώ να θυμίσουμε ότι πέρυσι η κυβέρνηση προχώρησε στην αύξηση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο κίνησης απόφαση που είχε ως αποτέλεσμα να μειωθεί η απόσταση που χωρίζει τις τιμές της βενζίνης και του diesel κίνησης. Παρά την αύξηση ωστόσο συνεχίζει να υπάρχει σημαντική διαφορά της τάξης των 25 σεντς το λίτρο που ευνοεί το πετρέλαιο κίνησης. Σε κάθε περίπτωση να σημειωθεί ότι το μεγαλύτερο μέρος της τιμής των καυσίμων που πληρώνουμε στα πρατήρια, αποτελείται από φόρους, τέλη και λοιπές επιβαρύνσεις, που πλησιάζουν το 1 ευρώ το λίτρο.
Σανίδα σωτηρίας το πετρέλαιο θέρμανσης;
Τα σημάδια κόπωσης στις πωλήσεις του diesel κίνησης είναι φυσικό να προκαλούν ανησυχία στην αγορά καυσίμων, η οποία τα τελευταία χρόνια μετρά σοβαρές απώλειες (χιλιάδες λουκέτα πρατηρίων, σημαντικές χρεοκοπίες εταιρειών, ζημιογόνες χρήσεις κλπ).
Φέτος ωστόσο παρά την υποχώρηση των καυσίμων κίνησης, η αγορά καταφέρνει να κρατά τις συνολικές πωλήσεις της στα ίδια επίπεδα με πέρυσι στηριζόμενη στις πωλήσεις του πετρελαίου θέρμανσης. Συγκεκριμένα στους πρώτους έξι μήνες πουλήθηκαν 802.543 κυβικά έναντι 750.737 κυβικών πέρυσι (αύξηση 7%) καθώς να θυμίσουμε ότι φέτος είχαμε βαρύ χειμώνα.
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η πορεία της αγοράς καυσίμων συνολικά το 2017 θα κριθεί από δύο παράγοντες: πρώτον από την πορεία της αγοράς κατά την τουριστική σεζόν και δεύτερον από την πορεία της σεζόν του πετρελαίου θέρμανσης το φετινό χειμώνα. Τέλος να σημειωθεί ότι οι πρώτες εκτιμήσεις της αγοράς για την πορεία των πωλήσεων καυσίμων στην τουριστική σεζόν (ακόμη δεν υπάρχουν διαθέσιμα στατιστικά στοιχεία) μεταφέρουν θετική εικόνα.