MENU

Το πρώτο σιδερένιο και ελικοκίνητο υπερωκεάνιο του κόσμου!

Το "Great Britain" ("Μεγάλη Βρετανία") είναι ένα από τα πιο σημαντικά ιστορικά πλοία στον κόσμο, αφού είναι..
το πρώτο σιδερένιο και το πρώτο ελικοκίνητο υπερωκεάνιο του κόσμου.

Ναυπηγήθηκε το 1843 στο Μπρίστολ. Το ολικό του μήκος ήταν 323 πόδια, το πλάτος του 51, το βύθισμά του 16 και είχε χωρητικότητα 3.278 τόνοι. Η μεγίστη ισχύς της ατμομηχανής του 1000 HP. 



















Brunel 
Ο Brunel οραματίστηκε και κατασκεύασε το πρώτο πλοίο από σίδερο και αντικατέστησε το συμβατικό τροχό με την καινούργια εφεύρεση της ναυπηγικής τον έλικα. Συνδυάζοντας αυτές τις δύο καινοτομίες ο  Brunel κατασκεύασε ένα πλοίο που άλλαξε την ιστορία της ναυπηγικής.(Μέχρι την εφεύρεση του έλικα τα ατμόπλοια έφεραν ως μέσο προώθησης δύο μεγάλους τροχούς έναν ανά πλευρά ή μόνο ένα μεγάλο στην πρύμνη - τροχήλατα πλοία.)
Πριν την εφεύρεση του έλικα τα ατμόπλοια ήταν τροχήλατα

Αν και στην αρχή οι ναυπηγοί δυσπιστούσαν για την εφαρμογή του σιδήρου στις ναυπηγήσεις, όταν όμως διαπίστωσαν ότι 
ούτε ένα σιδερένιο καρφί των καρφωτών συνδέσεων δεν είχε δείξει διαφυγή από οξείδωση παρόλο που το πλοίο πλήττονταν καθ΄ όλη τη διάρκεια του χειμώνα από ωκεάνια κύματα, άλλαξαν γνώμη και από τότε ο σίδηρος άρχισε να εκτοπίζει το ξύλο στις ναυπηγήσεις μεγάλων πλοίων.
Το 1852 το "Great Britain" χρησιμοποιήθηκε για τη μεταφορά μεταναστών στην Αυστραλία. Στα μεγάλα αυτά ταξίδια το πλοίο χρησιμοποιούσε  πανιά, για εξοικονόμηση χρημάτων ενώ ο κινητήρας και ο έλικας χρησιμοποιούνταν μόνο όταν δεν φυσούσε ο άνεμος ή φυσούσε από λάθος κατεύθυνση. Επίσης προσθέθηκε ένα επιπλέον ανώτερο κατάστρωμα, ώστε το πλοίο να μεταφέρει σε αυτά τα υπερωκεάνια ταξίδια του έως και 700 επιβάτες.


Εισιτήριο επιβάτη τρίτης θέσης στο υπερωκεάνιο ταξίδι για την Αυστραλία


Η "Μεγάλη Βρετανία" ταξίδεψε ως επιβατικό πλοίο για 30 χρόνια. Κατόπιν έγιναν οι κατάλληλες μετατροπές ώστε να χρησιμοποιηθεί ως μεταφορικό πλοίο, μεταφέροντας κυρίως κάρβουνο και σιτηρά μεταξύ Αγγλίας και των δυτικών ακτών της Αμερικανικής ηπείρου. Λόγω της απόστασης το πλοίο αντιμετώπιζε τις πιο άγριες συνθήκες στη θάλασσα ως το 1886 οπότε και πουλήθηκε στην εταιρεία των Falkland Island Company (των νησιών Φοκλαντ κοντά στις ακτές της Αργεντινής που παραμένουν και σήμερα βρετανική κτήση) διότι το κόστος επισκευής και συντήρησης για υπεραντλάντια ταξίδια κρίθηκε μεγάλο. Παρόλο αυτά το πλοίο συνέχισε να πλέει ως μεταφορικό για την Falkland Islands Company ως το 1933 οπότε και εγκαταλείφθηκε στη σκουριά.
Πλησιάζοντας το λιμάνι του Bristol
Ένας αρχιτέκτονας ναυπηγικής ο Ewan Corlett αναγνώρισε την μεγάλη ιστορική αξία του "Great Britain" και μετά από μήνες σχεδίασης οργάνωσε μία ομάδα διάσωσης για να μεταφερθεί το πλοίο στη γενέτειρά του το Bristol. Διέσχισε τον Ατλαντικό 8.000 μίλια πάνω σε μια τεράστια πλωτή εξέδρα που την τραβούσαν ρυμουλκά και έφτασε στη Βρετανία στις 13 Απριλίου του 1970. Αποκαταστάθηκε πλήρως και λειτουργεί σήμερα στο λιμάνι του Bristol ως μουσείο.

Η ανακατασκευασμένη τραπεζαρία της Α' θέσης

Αντίγραφο του αρχικού έλικα του πλοίου

Αρθρογραφία: www.ssgreatbritain.org, en.wikipedia.org