MENU

ΑΠΑΝΤΗΣΗ στην ΤΟΥΡΚΙΚΗ πρόκληση: “Ελληνικός Αετός” νότια από το Καστελόριζο !

Το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας “έστησε” άσκηση έρευνας διάσωσης με σενάριο τον εντοπισμό πιλότου που είχε εγκαταλείψει το μαχητικό..
του αεροσκάφος σε περιοχή νότια του Καστελόριζου. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ από το Onalert.gr με αυτή την άσκηση σε περιοχή νότια της νήσου Μεγίστης (Καστελόριζο) <<απάντησε>> χθες Δευτέρα 20 Οκτωβρίου 2014, η Αθήνα στην τουρκική προσπάθεια για αμφισβήτηση του δικαιώματος της Ελλάδας για Έρευνα και Διάσωση στην περιοχή αυτή, με αφορμή βλάβη σε φορτηγό πλοίο με αμερικάνική σημαία.
Η άσκηση Έρευνας – Διάσωσης «ΑΕΤΟΣ Β’ 14»- που πραγματοποιείται σταθερά ανά τακτά διαστήματα σε διάφορες περιοχές,όπως και στην συγκεκριμένη- την φορά αυτή είχε ως σενάριο Έρευνας – Διάσωσης Ιπταμένων της Πολεμικής Αεροπορίας μετά από εικονική εγκατάλειψη, σε απομακρυσμένη περιοχή του FIR Αθηνών. Κατά τη διάρκεια της άσκησης τουρκικό αεροσκάφος ηλεκτρονικού πολέμου πετούσε κοντά -αλλά εκτός ορίων- της δεσμευμένης περιοχής. Η άσκηση διάσωσης πιλότων ”Αετός”
Στην άσκηση συμμετείχαν δύο μαχητικά αεροσκάφη F-16 Block 52 Plus, ένα ελικόπτερο Super Puma AS-332, ένα μεταφορικό αεροσκάφος C-130, προσωπικό της 31ης Μοίρας Επιχειρήσεων Έρευνας Διάσωσης (31ης ΜΕΕΔ), καθώς και πλωτά μέσα του Πολεμικού Ναυτικού και του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής. Όπως έγραψε από χθες το OnAlert ( άρθρο του κ Χρ. Μηνάγια) στις 18-10-2014 το τουρκικό Γενικό Επιτελείο Ενόπλων Δυνάμεων ανακοίνωσε ότι στις 17-10-2014, η Διοίκηση Ασφαλείας Ακτών της Τουρκίας πραγματοποίησε επιχείρηση έρευνας και διάσωσης 20 ν.μ. νότια του Καστελόριζου, όταν το υπό αμερικανική σημαία φορτηγό πλοίο ΜΑΧ ακινητοποιήθηκε λόγω μηχανικής βλάβης. Στην περιοχή εστάλη το πλοίο έρευνας και διάσωσης ανοικτών θαλασσών TCGS YASAM, το οποίο μετέφερε στο τουρκικό λιμάνι FINIKE το πλοίο ΜΑΧ. Επίσης, σύμφωνα με την εν λόγω ανακοίνωση, η τουρκική Διοίκηση Ασφαλείας Ακτών διαμαρτυρήθηκε στην Ελλάδα για σχετική ΝΟΤΑΜ που εξέδωσε – ως όφειλε- για το συμβάν.

Οι Τούρκοι δεν αναγνωρίζουν την περιοχή έρευνας και διάσωσης της Ελλάδος στο Αιγαίο διότι τη θεωρούν δική τους περιοχή και με την επιχείρηση αυτή επιχείρησαν να καταδείξουν ότι δεν υπολογίζουν την ελληνική πλευρά και συγκεκριμένα τη συμφωνία Ελλάδος-Κύπρου για έρευνα και διάσωση που υπογράφηκε από τα Υπουργεία Εξωτερικών των δυο χωρών, πριν από λίγες ημέρες , στις 13 Οκτωβρίου. Επιδίωξε επικοινωνιακή προβολή με καθυστέρηση χθές – και ενώ η Ελλάδα πραγματοποιούσε την άσκηση – η Τουρκία θέλησε, με καθυστέρηση σχεδόν …4 ημερών – να δώσει και επικοινωνιακή διάσταση στην προηγηθείσα πρόκλησή της και έστησε ρεπορτάζ στην κρατική Τουρκική τηλεόραση.
Ετσι με τίτλο <<Η Τουρκία δεν επιτρέπει τετελεσμένα στα χωρικά της ύδατα>> και πρώτη φράση <<Αποτράπηκε από την Τουρκία πρωτοβουλία της Ελλάδας να παραβιάσει την Περιοχή Έρευνας – Διάσωσης της Τουρκίας με τετελεσμένο>> παρουσίασε στην ιστοσελίδα της την εκδοχή της με απώτερο στόχο να δείξει – όπως προαναφέραμε- να αμφισβητήσει την συμφωνία Ελλάδας -Κυπριακής Δημοκρατίας για ενοποίηση των χώρων Έρευνας -Διάσωσης με την οποία προσδιορίζονταν και τα κοινά όρια ανατολικά και νοτίως του Καστελόριζου (Μεγίστης) με συντεταγμένες, όπως διαβάσαμε στο Onalert.gr Όπως είναι γνωστό τα όρια της ελληνικής περιοχής ευθύνης για Έρευνα και Διάσωση οι διεθνείς κανόνες τα προσδιορίζουν ως την θαλάσσια περιοχή ”κάτω” από το FIR Aθήνας. Με βάση λοιπόν τα όρια της περιοχής αυτής και με δεδομένο ότι το αμερικανικό καράβι εξέδωσε στις 17/10 σήμα βοηθείας SOS εντός της, η Ελλάδα , δια του Εθνικού Κέντρου Συντονισμού Ερευνας και Διάσωσης (ΕΚΣΕΔ) , εξέδωσε ΝΟΤΑΜ κηρύσσοντας την περιοχή ως ”περιοχή ερευνών” στην οποία έχει δικαιοδοσία. Λόγω απόστασης πρώτο έσπευσε το τουρκικό σκάφος SAR ανοικτής θάλασσας TCGS YASAM το οποίο κανονικά α θα έπρεπε να δηλώσει παρουσία και να ζητήσει συντονισμό από την ελληνική υπηρεσία – κάτι που δεν έκανε. Πρόκειται για άλλη μια πρόκληση της Τουρκίας η οποία δεν αναγνωρίζει την ελληνική διακαιοδοσία, μάλιστα η Τουρκική Ακτοφυλακή απέρριψε την ελληνική ΝΟΤΑΜ και την επομένη η Τουρκία έκανε διάβημα κατά την Ελλάδας υποστηρίζοντας ότι η περιοχή του ατυχήματος του πλοίου ΜΑΧ είναι στο δικό της πεδίο αρμοδιότητας
Μέρος Σχεδίου Το όλο περιστατικό της πρόκλησης εντάσσεται στην πολιτική της Άγκυρας να δημιουργήσει την περίοδο αυτή κλίμα έντασης στην ευρύτερη περιοχή της Αν Μεσογείου- και πέραν των ελληνοτουρκικών σχέσεων. Η τακτική αυτή της Άγκυρας είναι στο μικροσκόπιο και πολλών άλλων χωρών, των ΗΠΑ συμπεριλαμβανομένων